TBD Genel Başkanı Rahmi AKTEPE’nin “WhatsApp Hizmet Sözleşmesi Değişikliği Hakkında” Basın Bildirisi

TBD Genel Başkanı Rahmi AKTEPE’nin “WhatsApp Hizmet Sözleşmesi Değişikliği Hakkında” Basın Bildirisi

Türkiye Bilişim Derneği Genel Başkanı Rahmi AKTEPE’nin

“WhatsApp Hizmet Sözleşmesi Değişikliği Hakkında”

Basın Bildirisi

16 Mayıs 2021

Bilindiği gibi WhatsApp firması 4 Ocak 2021 tarihinde Kullanıcı Sözleşmesi değişikliğine gideceğini ve 08 Şubat 2021 tarihinde kadar “bu sözleşmeyi kabul etmeyen kullanıcıların hesaplarını sileceğini” duyurmuştu.

Bu gelişmelerin üzerine;

  • Rekabet Kurumu (RK) tarafından 11 Ocak 2021 tarihinde “resen soruşturma açıldığı” ve “Facebook’un Türkiye’de, WhatsApp kullanıcılarının verilerinin 8 Şubat 2021 tarihinden itibaren başka hizmetler için kullanılmasına yönelik getirdiği koşulları durdurması ve bu koşulları kabul eden veya bilgilendirmeyi alarak kabul etmeyen tüm kullanıcılara Facebook’un veri paylaşımını içeren yeni koşulları durdurulduğu, anılan tarihe kadar bildirmesi gerektiğine karar verildiği
  • Kişisel Verileri Koruma Kurumu (KVKK) tarafından da 12 Ocak 2021 tarihinde “WhatsApp Inc. hakkında resen inceleme başlatılmasına karar verildiği

açıklamaları yapılmıştır.

Kamuoyunda oluşan kaygı ve endişeler üzerine, Türkiye Bilişim Derneği (TBD) bu konuda ayrıntılı bir inceleme yaparak kapsamlı bir değerlendirme raporu hazırlamış ve bu raporu 10 Şubat 2021 tarihinde ilgili kamu kurumları ve kamuoyu ile paylaşmıştır. (https://www.tbd.org.tr/pdf/tbd-anlik-ileti-hizmetleri-degerlendirme-raporu.pdf)

Bu geçen süre içerisinde;

  • WhatsApp Kullanıcı Sözleşmesinin yürürlüğe sokulmasını 15 Mayıs 2021 tarihine ertelemiştir.
  • WhatsApp tarafından “normal kullanıcıların kullanım koşullarında hiçbir değişiklik yapılmadığı ve tüm mesaj içeriklerinin uçtan uca şifrelendiği için hiç kimsenin bu içeriklere ulaşmasının mümkün olmadığı” açıklanmıştır.
  • 30 Ocak 2021 tarihinde KVKK Başkanı Sayın Prof. Dr. Faruk Bilir “WhatsApp’a tebligat yapıldığını ve bilgi ve belge talep edildiğini” ve “sürecin takip ettiklerini” belirtmiştir.
  • Almanya Veri Koruma Kurumu, 11 Mayıs 2021 tarihinde;
    • Almanya genelinde kullanım şartlarına rıza gösteren milyonlarca kullanıcının haklarını ve özgürlüklerini güvence altına almaya çalışmak
    • Böyle bir kara kutu prosedürünün neden olduğu dezavantajları ve zararları önlemek amacıyla;
      • Facebook’un WhatsApp tarafından toplanan kullanıcı verilerine erişimini üç aylığına bir durdurma kararı aldığını ve
      • Ayrıca, bloğun 27 üye ülkesinden düzenleyicileri gruplandıran bir forum olan Avrupa Veri Koruma Kurulu’nda AB çapında bir karar isteyeceğini

duyurmuştur.

15 Mayıs 2021 itibarı ile WhatsApp tarafından yeni Kullanıcı Sözleşmesi yürürlüğe konulmuştur. Bu kapsamda WhatsApp bu yeni Sözleşmeyi onaylamayan kullanıcıları uyarmaya başlamış olup, bu sözleşmeyi kabul etmeyen kullanıcıların hesaplarının silmeyeceğini ifade etmektedir. Ancak WhatsApp’ın açıklamalarına göre “bu kullanıcıların hesapları aktif olmayan hesap olarak tanımlanacak ve bu kullanıcılar bir süre sonra mesaj gönderemeyecek ya da alamayacaklardır.” Diğer taraftan, “bu kullanıcılar istedikleri zaman yeni sözleşme koşullarını kabul edebilecekleri ve WhatsApp hizmetlerini kullanmaya devam edebilecekleri” açıklaması yapılmıştır.

Gelinen noktada Türkiye Bilişim Derneği (TBD) konuyu izleyip gelişmeler hakkında kamuoyunu bilgilendirmeyi kendisinin görevi ve sorumluluğu olarak görmektedir.

TBD ayrıca Kişisel Verileri Koruma Kurumu ve Rekabet Kurumu’nun bugüne kadar yapılan işlemler konusunda WhatsApp tarafından kendilerine gönderilen ve/veya gönderilecek olan bilgiler ışığında karar vererek kamuoyunu aydınlatmalarının önemli bir sorumluluk olduğunu düşünmekte olup, kendilerini bu konuda gerekli açıklamaları yapmaya davet etmektedir.

Saygılarımızla Kamuoyuna duyurulur.

 

Türkiye Bilişim Derneği, Yönetim Kurulu Adına
Rahmi AKTEPE
TBD Genel Başkanı

Önceki Veri Merkezi Sektörünün Geliştirilmesi Değerlendirme ve Öneriler Ön Raporu
Sonraki TÜRKİYE BİLİŞİM DERGİSİ 2021 Bilimkurgu Öykü Yarışması